Meet the team

PHILINE

WAAROM BEN JE BEGONNEN MET DANSEN?

‘Dansen zat er van jongs af aan in. Ik geloof dat ik de danskriebel van mijn oma heb geërfd. Als kind was ik nogal verlegen, praten met onbekenden was niet mijn sterkste kant. Als er gedanst kon worden, dan gingen wél alle remmen los.’

WIE IS JE GROTE VOORBEELD?

‘Als ik uit de danswereld moet kiezen dan zou ik beginnen met Maurice Bejart en Pina Bausch omdat zij baanbrekend zijn geweest, dans en performance op de kaart hebben gezet. Toch zijn er nog zoveel meer inspirerende makers. Ik denk spontaan aan Lloyd Newson, Ohad Naharin, Michael Keegan Dolan, Sidi Larbi Cherkaoui… Om maar de grote te noemen die durven innoveren en toch hun eigen ‘taal’ hebben. Als je hun werk ziet weet je meteen: ‘dat is het werk van …’ of ‘dat is het werk van…’ Dat zegt veel.’

OP WELK LIEDJE DANS JE HET LIEFST?

‘Dat is een onmogelijke vraag. Ik dans ontzettend graag op een goeie beat, maar ook klassieke muziek kan mij ontroeren, letterlijk en figuurlijk in beweging brengen.’

WELK DANSOPTREDEN HEEFT HET MEESTE INDRUK OP JOU GEMAAKT?

‘Ik was 12 jaar toen ik voor het eerst Ultima vez zag: Her body doesn’t fit her soul. Ik vond dat absoluut ge-wel-dig. ‘Worden die mensen betaald om dit te doen?’ vroeg ik mijn ouders nog. Dat heeft indruk op mij gemaakt. Ook al wist ik het toen nog niet, heb ik enkele jaren later hetzelfde pad als deze dansers bewandeld.

Een andere voorstelling waar ik aan denk is Transports Expectionnels van cie Beau geste van de Franse choreograaf Dominique Boivin. Dit is een duet tussen een danser en een graafmachine op Aria’s van Maria Callas. Zo poëtisch en krachtig. Het vond buiten plaats langs de Thames (ik werkte toen in Londen als danseres aan de Royal Opera House). Alle voorbijgangers stonden betoverd te kijken. Ik liet dit over mij komen en dacht ‘wauw, hoe begin je aan zoiets? Hoe kan dit nu zo verfijnd zijn?’

WAT IS JE ULTIEME DANSDROOM?

‘Goh, ik heb het geluk gehad om als professionele danseres en choreografe door het leven te gaan en dat is voor velen al een droom op zich. Zo heb ik de kans gehad om in binnen en buitenland mee te draaien in succesvolle voorstellingen, bij de beste te trainen en mij te laten inspireren door gedreven artiesten en collega’s. Nu blijf ik als danseres natuurlijk uitkijken naar uitdagende projecten en als choreografe geniet ik enorm van het maken van eigen werk. Mijn dansdroom is niks meer en niks minder dan te blijven samenwerken met talentvolle dansers, componisten, dichters, improvisatoren, filmmakers van vandaag en met het jonge talent van morgen.’

ERWIN

WAAROM BEN JE BEGONNEN MET DANSEN?

‘Voor mij was het een hobby als kind maar ik vond het zo leuk dat het uitgroeide tot meer…Veel meer. De stap naar de Koninklijke balletschool volgde al snel.’

WIE IS JE GROTE VOORBEELD?

‘Op mijn kinderkamer hing een foto van Jorge Donn, de hoofddanser in heel wat stukken van Maurice Béjart. Toen ik hem bezig zag in Boléro was ik als jonge man helemaal verkocht aan het beeld van wat ik zou nastreven.’

OP WELK LIEDJE DANS JE HET LIEFST?

‘Niet één maar meerdere liedjes brengen me makkelijk aan het dansen. Als het nog maar een beetje een aanstekelijk ritme heeft, dan ben ik vertrokken. Om dan toch namen te noemen, als jonge man was ik al snel vertrokken op enkele liedjes van Michael Jackson. Het waren toen ook zijn gloriedagen en geef toe, wie kan er nu stil zitten bij nummers als ‘Don’t stop till you get enough’ of ‘Bad’… ‘

WELK DANSOPTREDEN HEEFT HET MEESTE INDRUK OP JOU GEMAAKT?

‘Enkele jaren geleden stond ik zelf te spelen op ‘Festival d’Avignon’. Die stond net onder curatele van Jan Fabre (wiens voorstellingen ik soms ook heel erg kan smaken). Daar probeerde ik zo veel mogelijk voorstellingen zelf ook mee te pikken, maar was enorm gecharmeerd door een voorstelling die tegelijk een lach en een traan uit me kreeg: ‘Un peu de tendresse, bordel de merde’ van de Canadese choreograaf Dave St-Pierre.’

WAT IS JE ULTIEME DANSDROOM?

‘Mijn ultieme dansdroom is een massachoreografie te maken à la evenementopeningen van Oost-Duitse origine uit de jaren ’30 en hiermee verschillende steden te bezoeken.’

EVELYNE

WAAROM BEN JE BEGONNEN MET DANSEN?

‘De mama van een vriendinnetje van mij wilde graag dat haar dochter danste omdat zij dat ook had gedaan, maar ze wilde niet gaan zonder mij. Ze vroeg aan mijn mama of ik mee mocht en toen moest ik het proberen. Ik wilde eerst niet gaan, mama heeft me letterlijk de zaal in moeten trekken. Na de les was ik verkocht en ging altijd maar meer dansen. Mijn vriendinnetje vond het echt niet leuk en is wat later gestopt.’

WIE IS JE GROTE VOORBEELD?

‘Ik heb veel grote voorbeelden, maar als ik er eentje moet kiezen dan is het Pina Bausch. Ik vind het knap hoe mensen bij haar zo écht zijn op het podium. Zij kan met heel simpele dingen zo veel laten voelen.’

OP WELK LIEDJE DANS JE HET LIEFST?

‘Dat verandert elke dag, maar ik heb wel een favoriet genre: minimal techno en indietronic.’

WELK DANSOPTREDEN HEEFT HET MEESTE INDRUK OP JOU GEMAAKT?

‘Ik denk dat dat Fase was, van Anne Teresa De Keersmaeker. Ik was enorm overdonderd dat ze met zo veel minimalisme toch zoiets complex kon maken. De rest van mijn klas in de kunsthumaniora vond het niet goed, omdat ze geen moeilijke technische bewegingen gebruikte, maar de structuur van de choreografie in samenspel met de lichten en muziek maakte bij mij bijzonder veel los. Ik volgde al een paar summer schools van P.A.R.T.S. en nu ik weet hoe berekend en precies alles is in haar werk, is mijn bewondering voor haar minimalisme alleen nog groter.’

WAT IS JE ULTIEME DANSDROOM?

‘Ik wil graag een dansgezelschap leiden waar mensen die nu een beetje naast elkaar leven, samen komen door te dansen. Ik maak ook graag danstheater met mensen die daar niet zo makkelijk de kansen voor krijgen en we proberendaar met ons dansgezelschap ook projecten voor te doen. Ik ben nu al 2 jaar aan het bouwen aan dat dansgezelschap en het gaat nog niet helemaal zoals in mijn dromen, maar elk jaar wel een beetje meer. Ik hoop dat ik over 3 jaar mijn droom helemaal heb verwezenlijkt met Moving Ground.’

LAURA

WAAROM BEN JE BEGONNEN MET DANSEN?

‘Hoogstwaarschijnlijk omdat ik niet kon stilzitten (tot ergernis van mijn ouders). Naast jazz en hiphop vond ik ballet eigenlijk in mijn kinderjaren redelijk saai, maar mijn perfectionistisch kantje kon zich daar wel goed in vinden. Mijn grootste drijfveer bleef altijd ‘het bewegen op muziek’.’

WIE IS JE GROTE VOORBEELD?

‘Voor zover ik weet heb ik nooit echt een ‘voorbeeld’ voor ogen gehad. Ik neem graag van iedereen een beetje mee dat ik zelf in iets productief kan omzetten.’

OP WELK LIEDJE DANS JE HET LIEFST?

‘Er zijn heel veel dansbare liedjes! Afhangend van het genre en de stijl, dans ik het snelst op goeie beats. Passiegericht kies ik voor orkestmuziek.’

WELK DANSOPTREDEN HEEFT HET MEESTE INDRUK OP JOU GEMAAKT?

‘Ik ben nog niet zoveel naar optredens gaan kijken, maar ‘Petite Mort’ van Jiri Kylian staat zeker op mijn bucketlist.’

WAT IS JE ULTIEME DANSDROOM?

‘Het plezier dat ik ervaar wanneer ik dans, ook zal terugvinden wanneer mijn lichaam niet meer dansbaar is.’